logo
Czy warto zakupić FBOX2?

Jakich problemów można się spodziewać?

001. Wstęp

Od tygodnia jestem posiadaczem FBOX2.

Urządzenie miało u mnie za zadanie spełnić 2 funkcje – odtwarzać filmy oraz treści z Youtube z czego chciało korzystać moje dziecko.

Jak wygląda spotkanie  z rzeczywistością?

2014-12-05 EDYCJA – w dniu dzisiejszym otrzymałem maila (ale nie odpowiedź a masowego maila na subskrypcję), iż wyszła aktualizacja oprogramowania FBOX-a.

Więcej o tym pod koniec artykułu…


 

 

002. Podłączenie i konfiguracja

Urządzenie to mała skrzynka o wyglądzie przyjemnym dla oka. Wykonane z czarnego połyskliwego (niestety bardzo wrażliwego na zarysowania) plastiku. Nie ma sensu rozpisywać się na temat parametrów technicznych urządzenia – są wymienione na stronie producenta – http://fbox.ferguson.pl/ferguson-fbox-2/

Po podłączenie do TV poprzez HDMI i włączeniu urządzenia po około minucie oczekiwania na załadowanie się systemu naszym oczom ukazuje się główne menu. Urządzenie wykrywa dostępne sieci wifi, prosi o hasło i bez problemów paruje się z napotkaną siecią.

O ile połączyło się bez problemu z jednym z moich ruterów, o tyle nie widziało drugiego. Postanowiłem ręcznie dodać – i tu niemiła niespodzianka – przy wpisywaniu zarówno nazwy SSID jak i hasła co chwila traciło focus i dosłownie co 3-5 znaków klikanie na klawiaturę nie dawało żadnego efektu. Trzeba było znów kliknąć na pole wpisywania tekstu (na szczęście nie kasowało poprzedniego a hasło przedstawione było jako zwykły tekst) i śpiesznie wpisywać dalszą część. Zmora – ale da się to po kilku minutach walki przebrnąć. Na szczęście nie trzeba tego powtarzać. Nigdzie indziej w trakcie użytkowania urządzenia nie widziałem tego efektu.

Co ciekawsze po ręcznym wklepaniu danych i połączeniu się z siecią przełączanie pomiędzy dwoma routerami (wifi) działało bez zarzutu.

Obraz prezentowany w 1080 wygląda czysto (urządzenie startuje z niższą rozdzielczością) a przełączenie pomiędzy oknami / funkcjami działa szybko.

Pierwsze co zrobiłem, to aktualizacja oprogramowania – dziwne, ale aktualizator potrafi kilkakrotnie wyświetlić błąd połączenia przy łączeniu się do serwera aktualizacji nim sprawdzi wersję. W końcu jednak zadziałał.

Trzeba też pamiętać o tym, by zwiększyć głośność urządzenia ponieważ na początku włączyłem film i kombinowałem z przełącznikami dźwięku ponieważ nic nie było słychać. Okazało się, iż telewizor był ustawiony na niskim poziomie głośności tak samo jak i sam FBOX2. Po zwiększeniu poziomu głośności wszystko działa.


 

 

003. Filmy

Z czystym sercem mogę polecić to urządzenie jeśli ktoś szuka odwarzacza filmów korzystającego z domowych zasobów (NAS, share windows, USB, zewnętrzne dyski).

Ja sam udostępniłem zasoby share windowsa (samba) z serwera NAS i po zdefiniowaniu danych konta użytkownika w załączonym oprogramowaniu FS Explorer przy użyciu preinstalowanego playera (są ze 3 różne na starcie) MX Player nie miałem żadnych problemów z odtwarzaniem kilku filmów które testowałem. Tylko jeden raz dźwięk nie działał ale wystarczyło zmienić dekoder dźwięku na inny i film ruszył z dźwiękiem.

Nawigacja po filmie (przesuwanie) działa szybko i nic się nie przycinało. Napisy także były czytane.

Jeśli chodzi o odtwarzanie filmów z domowej wideoteki to jak najbardziej można ku temu ten sprzęt polecić.


 

 

004. Internet

Urządzenie posiada wbudowaną przeglądarkę (jak to android). Działa szybko ale przy długich stronach (nie jest przeładowana, ale dłuższa – z doczytywaną AJAX-em treścią potrafiła się przycinać – niekiedy przewijanie wręcz zawisało na chwilę. Bynajmniej nie było aż tak źle by nie dało się przeczytać. Przeglądarka zajmuje jednak nieco za mało miejsca na ekranie – trzeba co chwila przewijać treść. Do awaryjnego skorzystania nadaje się.

Schody zaczęły się, gdy zechciałem skorzystać z tego co obiecywał producent na stronie pomocy – http://fbox.ferguson.pl/pomoc/

Zgodnie z zamieszczonymi informacjami urządzenie miało mieć preinstalowanego flasha.

Preinstalowany flash?

Preinstalowany flash?

To bujda – flash na stronach nie ładuje się. Zamiast niego pojawi się znajoma ikonka o instalacji flasha lub też standardowa informacja o brakującej wtyczce.

Poszukałem nawet i zainstalowałem flash-playera, jednak nie spowodowało to, że flash zaczął działać…

Skoro producent zapewnia iż działa, to powinno to działać – to nie użytkownik powinien za tym biegać i sprawdzać co zrobić by ruszyło.


 

 

005. Youtube

Zapewnienie producenta

Zapewnienie producenta

Na stronie specyfikacji urządzenia producent zapewnia, że urządzenie wspiera odtwarzanie z Youtube.

Niestety ale jest to nieprawdą. Urządzenie nie chce odtwarzać treści z Youtube.

Oto co sprawdzałem w czasie walki o uruchomienie Youtube:

  • poprzez załączoną przeglądarkę Youtube uruchamia się w trybie mobile. Nie działa.
  • po przełączeniu do trybu desktop – nie działa
  • po przełączeniu do trybu odtwarzania z wykorzystaniem HTML5 – nie działa

Zainstalowałem więc z marketu google dedykowaną aplikację w postaci Youtube.

  • wszystkie ikonki (obrazki filmów) są ładowane, próba otworzenia jednak czegokolwiek kończy się porażką – film zaczyna się ładować (kręcące się kółeczko), po czym wyświetla błąd z monitem by wcisnąć cokolwiek celem powtórzenia operacji. I tak w kółko – odtwarzanie nie ruszy.
  • przełączanie i szukanie czegokolwiek w konfiguracji też w niczym nie pomoże
  • zmiana rozdzielczości urządzenia na niższe w nadziei, iż to coś pomoże – też fiasko.
  • przepiąłem urządzenie do innej sieci (drugi router wifi) – bez powodzenia
  • podpiąłem za pomocą kabla – też nic
  • Youtube nie chce ruszyć choć internet w tym czasie działa bezproblemowo – inne urządzenia (w tym telefony) – śmigają

 

Flash nie działa - król nie przemówił!

Flash nie działa – król nie przemówił!

 

Urządzenie posiada na pokładzie przeinstalowany system XBMC, Jak więc tu z tym problemem?

  • ikonki filmów się pokazują
  • same filmy nie chcą się odtwarzać

Słowem: odtwarzanie Youtube to porażka – nie chce ruszyć.


 

 

005. PlayerTVN

Jedną z ikonek na stronie głównej (oraz jednym z atutów wg producenta) jest preinstalowany PlayerTVN. Cóź mogę o nim powiedzieć – chwilę poklikałem, rzadko który materiał udaje się odtworzyć. Wiekszość komunikuje błąd odtwarzania. Zmiana rozdzielczości odtwarzanego materiału niczego nie zmienia.

“Wystąpił błąd podczas odtwarzania”

PlayerTVN - błąd za błędem

PlayerTVN – błąd za błędem

To chyba nie powinno działać w ten sposób?


 

 

006. Restart urządzenia do ustawień fabrycznych

Próbowałem i tego. Bez powodzenia. Nie działało nadal nie działa.

Aktualizacja oprogramowania do najnowszej wersji też w niczym nie pomaga.

Nie będę sam kombinować i instalować niewiadomo czego, robić testów itp. – po to kupiłem gotowe urządzenie by nie musieć samemu się z tym spierać…

Urzędzenie po włączeniu powinno spełniać funkcje którymi opisuje je producent – użytkownik nie powinien być zmuszanym do kombinowania by uruchomić coś co powinno fabrycznie działać – a nie działa…


 

 

007. Poszukajmy pomocy?

Ponieważ zakupione przeze mnie urządzenie znacząco różni się funkcjonalnością (właściwie jej brakiem) od tego, co miało reprezentować, postanowiłem skontaktować się z producentem. Jaki uzyskałem efekt?

  • Na stronie dedykowanej FBOX2 w poniedziałek wysłałem wiadomość poprzez zamieszczony formularz o zauważonych problemach (na maila dostałem zawsze kopię)
  • We wtorek dopisałem kilka dodatkowych informacji.
  • Ponieważ produkt zakupiłem za pośrednictwem Komputronik.pl – także i tam skierowałem swe kroki – we wtorek wysłałem maila na temat napotkanych problemów
  • Bodaj w środę / czwartek  wysłałem wiadomość przez stronę główną producenta http://www.ferguson-digital.eu/pl/pomoc-techniczna.html
  • W czwartek odpowiedział Komputronik.pl – lakonicznie informując o “Niestety nie potrafię pomóc w tej sprawie, Proszę o kontakt z autoryzowanym serwisem”
  • Ponieważ nikt z Ferguson-a się nie odezwał, w piątek próbowałem skontaktować się telefonicznie pod numerami telefonicznymi podanymi na stronie – w końcu odebrała jakaś kobieta jednak stwierdziła, iż nie może mnie połączyć z nikim z serwisu i jedyna możliwość to wysłanie maila (na które nikt nie odpowiada?) Stwierdziła, iż to jedyna droga – trzeba napisać wiadomość…
  • W poniedziałek próbowałem skontaktować się ponownie – dzwoniłem na wszystkie podane numery – nikt nie odbiera. Zgłasza się sekretarka – oczekujesz w kolejce po czym odsłuchujesz informację, iż kontakt jest niemożliwy… Serwisanci są albo zajęci albo też nie odbierają…
  • Środa – nadal zero odzewu od producenta.

Czując, iż życie w tym wypadku staje na wskroś zdecydowałem się zwrócić zakupiony towar jako niezgodny z umową.


 

008. 2014-12-05 AKTUALIZACJA

W dniu dzisiejszym otrzymałem maila (ale nie odpowiedź!) na subskrypcję, iż wyszła aktualizacja oprogramowania FBOX2.
Miałem już przygotowaną przesyłkę do odesłania jako zwrot (niezgodność towaru z umową), ale postanowiłem dać “pudełku” ostatnią szansę.
Podłączyłem, aktualizacja przebiegła bez problemu. Ściągnąłem i zainstalowałem YouTube.
I stała się rzecz magiczna – zaczął działać!
Wobec powyższego zrezygnowałem ze zwrotu urządzenia – spełnia stawiane przed nim wymogi czyli odtwarzanie filmów oraz YouTube.

Teraz z czystym sumieniem mogę polecić je innym osobom poszukującym domowego centrum rozrywki.


 

 

009. Konkluzja

Stanowczo odradzam Po aktualizacji softu przez producenta jednak polecam zakup urządzenia jakim jest FBOX2 fimy Ferguson.

Nie by było totalnie złe. Jeśli szukasz odtwarzacza (i tylko odtwarzacza) filmów który zastąpi DVD i pozwoli czasami zajrzeć do netu – to jak najbardziej można go polecić. Tandem ES-Explorer + MXPlayer znakomicie radzi sobie z odtwarzaniem filmów – mam identyczne rozwiązanie na telefonie i tu także sprawdza się doskonale. Nie sprawdzałem jak radzi sobie z grami, zapewne i tu dostarczyłoby oczekiwanej rozrywki – jeśli chodzi o prędkość działania działa naprawdę szybko.

Czemu więc odradzam?

Ze względu na wsparcie producenta – a właściwie jego brak.

Na zgłaszane problemy nikt nie raczy słowem odpowiedzieć, dodzwonić się do kompetentnych osób nie idzie więc zostajesz pozostawiony samemu sobie. Jeśli poszukasz w internecie problemów na temat FBOX-a znajdziesz informacje podobnych do moich wywodów.

Czy warto? Nie. Właśnie ze względu na brak kontaktu z klientem. Kupując gotowe rozwiązanie chcę od razu po rozpakowaniu pudełka móc z niego korzystać a nie siedzieć i zgadywać co jeszcze mógłbym zrobić by zadziałało…

Nie tędy droga polscy producenci – nie tędy dopóki olewacie osoby którym sprzedajecie towar, nie racząc poświęcić kilku minut i odpisać na maila…

 

2014-12-05 EDYCJA

Do dnia dzisiejszego producent nie raczył odpowiedzieć choćby słowem na zgłaszane problemy (wysłane z 2 różnych źródeł) – na szczęście dostałem od niego maila (masówka) na temat aktualizacji oprogramowania – i funkcja na której mi zależało, tj. Youtube – zaczęła prawidłowo działać.

Zakupionego sprzętu nie zwracam – filmy działają w 100%, YouTube też zaczął śmigać, sprzęt zagrzeje miejsce w domu. Spełnia swoje funkcje – niesmak pozostawia jednak brak odzewu ze strony producenta.

 

 

 

 

.